Brisbane, Australië

Na Fraser Island hadden we nog een klein stukje te gaan tot aan Brisbane van waaruit we naar Nieuw-Zeeland vliegen. Het laatste stukje aan de oostkust tot aan Brisbane wordt The Sunshine Coast genoemd en is bekend om de goede surfspots. Vroeger werd in deze regio suikerriet geproduceerd maar tegenwoordig wordt er voornamelijk nog tropisch fruit en noten geproduceerd.

Noosa

Voordat we naar onze eindbestemming in Australië gingen zijn we 2 dagen in Noosaville verbleven bij Sandy Court Holiday Units, een vakantieparkje waar we een studio hadden gehuurd. Omdat wij om 19.00u pas uit Hervey Bay weg reden hebben we de weg naar Noosaville in het donker gereden, dit was overigens geen pretje omdat bijna iedereen met groot licht rijdt en ze doen dit niet uit wanneer er een tegenligger aan komt, je snapt dus wel dat we blij waren toen we bij onze bestemming aankwamen. Noosa staat bekend om zijn vele stranden met hoge golven uitermate geschikt, en daarom erg geliefd, om te surfen en Noosaheads is dan ook echt een boulevard met winkels gericht op zon, zee, strand en vooral surfers. Het is er erg levendig en druk maar ook wel weer gezellig. Gelijk naast Noosa Main Beach vindt je Noosa National Park waar wij graag naar toe wilden maar omdat het zo druk was konden we nergens een parkeerplek vinden. We zijn wel even op het strand geweest en zagen gelijk waarom dit strand zo geliefd is bij de surfers met hoge golven en mooie krullen. Het is zeker een aanrader om ’s avonds langs de Noosa River in Noosaville te wandelen. Je hoort een hels kabaal en wanneer je omhoog kijkt zie je honderden misschien wel duizenden papegaaien in de bomen zitten en rond vliegen. Tegen de tijd dat het donker werd kwamen er grote groepen flying foxes aan vliegen die de papegaaien verjaagden, een heel spektakel om te zien.

Krulgolf

Mooie golven op Noosa Main Beach

Glass House Mountains National Park

Toen we van Noosa naar Brisbane reden kwamen we langs Glass House Mountains National Park via de Steve Irwin Way. Het Glass House Mountains National Park telt 11 bergen en de hoogste berg is Mount Beerwah net een hoogte van 556 meter.  Zoals zoveel plekken in Australië is ook dit Naional Park ontdekt door Captain James Cook in 1770 en in 1799 heeft Matthew Flinders, ook een bekende ontdekker in Australië, een aantal bergen beklommen. Wij hebben Mount Ngungun van 253 meter beklommen en op de top hadden we een prachtig uitzicht over alle bergen van de Glass House Mountains.

Brisbane

Wij hebben onze laatste 3 nachten in Australië overnacht in Metropolitan Motor Inn in Brisbane de hoofdstad van Queensland. Midden door de stad loopt de 15 kilometer lange Brisbane River met de gezellige Eagle Street Pier de boulevard met restaurants en bars.  In de vele restaurantjes kun je lekker eten met een uitzicht op de Brisbane River en de verlichte Story Bridge, een brug waar vroeger tol geheven werd om naar de overkant van de rivier te kunnen.  Aan de overkant van de rivier is de wijk Southbank waar je onder andere een reuzenrad en een groot park met openbaar zwembad vindt. Wij zijn hier naar het museum geweest over de dieren in Australië van vroeger tot nu. De entree was gratis en alle dieren zijn opgezet te bewonderen iets wat wij erg interessant en leuk vinden. Toen we via het park terug liepen om de rivier over te steken kwamen we een Nepalese Peace Pagode tegen  die is overgebleven van een wereld expositie van 1986 – 1988. We zijn via de Goodwill Bridge de Brisbane River weer overgestoken en kwamen bij de universiteit uit. Hier begon het nieuwe schooljaar en was er een openingsfeest bezig. Ook wij hebben aan een rad gedraaid voor gratis dingen en kregen een zonnebril en een balletje.

Lone Pine Koala Sanctuary

Wij zijn gek op wildlife en willen overal de dieren zien die wij in Nederland niet hebben. Deze periode in Australië hebben wij veel mooie en aparte dieren mogen zien maar er stonden nog een paar soorten op ons lijstje die we helaas niet in het wild hebben gespot en daarom besloten we op onze laatste dag naar de Lone Pine Koala Sanctuary te gaan. Dit gaat eigenlijk tegen  onze principes in maar ze hebben hier veel dieren die in Australië leven waardoor we toch nog de overige soorten in het echt konden zien.  De dieren in de sanctuary worden goed verzorgd en alles zag er netjes uit. De grootste reden waarom wij naar Lone Pine zijn gegaan is omdat wij heel graag vogelbekdieren wilden zien en tijdens onze zoektocht op Kangaroo Island hebben we ze niet gevonden en bij Lone Pine hebben we dan eindelijk vogelbekdieren gezien, wat een geweldig mooie en fascinerende dieren zijn dat! Andere dieren die we nog niet hadden gezien waren de dingo, de wombat en de tasmaanse duivel en ook deze dieren waren in de sanctuary te vinden. De hele vakantie hoorden wij vogels die erg veel lawaai hadden maar we nooit zagen en na ons bezoek aan de Lone Pine Sanctuary weten wij eindelijk dat de Laughing Kookaburra dit aapachtige lawaai maakt. In het park had je ook de mogelijk om een koala te knuffelen en hiermee op de foto te gaan. Wij hebben hier een tijdje staan kijken en vonden het gewoon zo zielig. De koala wordt door een medewerker in de armen van iemand gedrukt en na een foto gelijk weer doorgegeven aan de volgende persoon en dat gaat de hele dag door jullie begrijpen vast wel dat wij dit heel erg snel gezien hadden en snel doorgelopen zijn.

De stad Brisbane heb je eigenlijk wel aardig snel gezien en naast het park en het museum in Southbank heeft de stad niet veel spannends te bieden. De Botanical Gardens vonden wij niet erg veel voorstellen vergeleken bij  tuinen in andere steden. Elke woensdag vindt er een gezellige markt plaats  op Reddacliff Place, het plein aan de voet van de Victoria Bridge bij de Brisbane River, waar je vooral eten uit verschillende landen kunt kopen.  Tegen onze verbazing in waren wij enthousiast over de Lone Pine Sanctuary omdat alle dieren hier te vinden zijn en je kunt zien dat er goed voor de dieren gezorgd wordt en we raden je ook aan om hier een kijkje te nemen wanneer je in Brisbane bent. Ook het Glass House Mountain National Park is een geweldig mooi natuurgebied waar veel verschillende soorten bergen te zien zijn en je Mount Ngungun prima kunt beklimmen. Helaas verlieten wij Australië na 5 fantastische weken en Australië is zeker een  super land met veel variatie en geweldige natuur en dieren.  Wij hebben in ieder geval genoten van dit mooie land!