Murau, Steiermark, Oostenrijk

Twee keer op vakantie naar dezelfde plek doen wij liever niet omdat er zoveel moois te ontdekken is op andere plekken maar soms ontkom je er niet aan. Zo zijn we deze zomer toch bijna op dezelfde plek beland als vorig jaar namelijk in Murau 10 km vanaf Sankt Peter am Kammersberg.Waarom dit jaar dan toch naar hetzelfde gebied zul je misschien denken? Wij zijn op dezelfde plek beland door de MotoGP die dit jaar na 19 jaar weer gehouden werd op de Red Bull Ring in Spielberg. Is er nog wat nieuws te zien als je ergens al geweest bent? Ja! Wij hebben dit jaar ervaren dat er altijd iets nieuws te vinden is ook al ken je de omgeving al.

Feriendorf Murau

Dit jaar verbleven we met onze vrienden in een 9-persoonschalet op Feriendorf Murau. Het particuliere chalet dat wij gehuurd hadden is eind 2015 gebouwd en is voorzien van een sauna, bubbelbad en gezellige gaskachel. We kregen bij aankomst gelijk het ‘Oostenrijk gevoel’ omdat het chalet zowel van binnen en buiten van hout is zoals je veel ziet in Oostenrijk. Omdat het vakantiepark redelijk nieuw is heeft het park zelf geen faciliteiten en wordt je verwezen naar Ferienpark Kreischberg op 5 km afstand. Feriendorf Murau is onderdeel van Alps Residence en ligt midden in het wintersportgebied. Zowel ‘s winters als zomers is dit park een prima plek om te verblijven. Wij huurden chalet 23 aan de rand van het park waardoor wij een prachtig uitzicht op de bergen hadden. Feriendorf Murau is een absolute aanrader in verband met de ligging, de sfeer en de rust van het chalet.

Het uitzicht vanaf ons chalet

Het uitzicht vanaf onze chalet bij Feriendorf Murau

Greim

Feriendorf Murau is gelegen in de provincie Steiermark en vlakbij de grens naar de provincie Karinthië. Oostenrijk is bekend om zijn mooie bergen waar je heerlijk kunt wandelen. In Steiermark zijn de bergen minder hoog dan in andere provincies maar daarom niet minder mooi en uitdagend. De hoogste berg in de omgeving van Feriendorf Murau is de Greim met een hoogte van 2474m. Vorig jaar hebben wij deze berg ook beklommen en we zijn dit jaar opnieuw de uitdaging aangegaan. Het was een compleet andere ervaring in vergelijking met vorig jaar. Dit keer was de temperatuur een stuk lager en ook de wolken hingen een stuk lager. Vanaf de Greimhütte is het mogelijk een rondwandeling te maken via de top van de Greim. Omdat wij afgelopen jaar verdwaald waren besloten we dit jaar de route andersom te lopen. Ook dit keer was er geen pad te bekennen en kwamen we er al snel achter dat weinig mensen zich aan deze wandeling wagen. Omdat het erg mistig was hadden we tijdens het lopen geen zicht op de top en de route. Na ruim 4 uur omhoog lopen waren we eindelijk op 2474 m en wonderbaarlijk was het opgeklaard waardoor we gelukkig konden genieten van het adembenemende uitzicht. Zo hoog op de berg konden we uitkijken over vele bergtoppen en het duidelijke verschil tussen de natuur van Steiermark en Karinthië. Ondanks de zware wandeling gaf ook dit jaar het beklimmen van de Greim een gevoel van voldoening en ik ben nog steeds groot fan van deze mooie wandeling. Wat mij nog het meeste aansprak is het feit dat we tijdens de 5 uur durende wandeling naast koeien, paarden en berggeiten geen mensen tegen gekomen zijn. Wat een stilte en rust brengt dit met zich mee.

Motor rijden

Ondanks dat het gebied niet de hoogste bergen heeft is het een uitstekende plek om motor te rijden. Wij hadden voor deze vakantie 2 aanhangers gehuurd zodat de 4 motoren van de mannen mee konden naar Oostenrijk. Er is dan ook volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om lekker te toeren op de motor door de bergen over bijvoorbeeld de Sölkpass, de Nockamlstraße en de Villacher Alpenstraße. Feriendorf Murau is een prima verblijfplaats om de MotoGP te bezoeken die plaats vond op 14 augustus. De Red Bull Ring ligt op 60km rijden en met de motor kun je gemakkelijk de file passeren waardoor je voor het circuit niet te lang stil staat.

Op de Sölkpass

Nockalmstraße

Tegenwoordig vindt je op meerdere plekken bergpassen, een snelle route om aan de andere kant van de berg te komen maar ook zonder eindbestemming erg leuk om te rijden. Dit jaar hebben wij de 35 km lange Nockalmstraße in Karinthië gereden. De Nockalmstraße is een van de Hochalpenstraßes, heeft 52 bochten en gaat tot een hoogte van 2024 m. Onderweg heb je de mooiste uitzichten en er zijn meerdere bezienswaardigheden op de pas. Op 1700 m is het Biosphärenpark-Zentrum Nockalmhof te bezoeken. Je vindt hier fossielen en je kunt een 3d film bekijken. Op 1900 m is het Almwirtschaftmuseum te bezoeken. Erg leuk om te zien hoe vroeger geleefd en gewerkt werd op het boerenland. Vlak voordat je de Nockalmstraße op rijdt passeer je wintersportgebied Turracherhöhe. ‘s Winters wordt de Turracherhöhe uiteraard gebruikt om te skiën maar ook zomers kun je hier volop genieten. Zo kun je gaan wandelen bij de Turrachersee of je stapt in de skilift om vervolgens met een beste vaart met de rodelbaan Nockyflitzer naar beneden te gaan.

Uitzicht vanaf de Nockalmstrasse op 2024m

Der Nockalmstrasse

Van tevoren had ik niet verwacht dat we andere dingen zouden ontdekken ten opzichte van afgelopen jaar maar het is toch gelukt, Ik ben nog steeds van mening dat de provincie Steiermark niet de mooiste provincie van het Oostenrijk is. Op de top van de Greim konden we erg goed het verschil in landschap en bergen zien tussen Steiermark en Karinthië. Over het algemeen zijn de bergen iets lager, ronder en groener van vorm in tegenstelling tot de ruige puntige stenen bergtoppen in bijvoorbeeld Karinthië of Tirol. Ook dit jaar is weer gebleken dat het gebied waar we zaten gericht is op wintersport, wandelen en fietsen. Gelukkig hadden we de week dat we in Feriendorf Murau zaten prachtig weer waardoor we konden genieten van de omgeving, Het vakantiepark is een absolute aanrader al waren er wel erg veel Nederlanders, iets wat wij minder fijn vinden. Het is wel aan te raden om een chalet aan de rand van het park te huren omdat je dan vrij uitzicht hebt op de bergen en de omgeving, Ik denk dat we misschien nog wel een keer terug gaan naar dit fijne park om nog meer van de omgeving te ontdekken.

2 Comments

1. Marcella

Mooie plek om naar terug te gaan Yolanda! Leuk filmpje! De Nockalmstraße ziet er ook echt te gek uit!

2. Roy

Leuk om terug te lezen en mooie foto’s! Wanneer gaan we weer? 😊