Het noorden van het zuidereiland, Nieuw-Zeeland

Na een prachtige rondreis van 5 weken door Australië was het tijd voor ons volgende avontuur op het zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Het zuidereiland vormt samen met het noordereiland en een aantal kleine eilandjes Nieuw-Zeeland, een land waar de Maori’s de oorspronkelijke bewoners waren voordat de Nederlandse Abel Tasman en later de Britse James Cook het land ontdekten.  Het zuidereiland is het grootste eiland van Nieuw-Zeeland met een oppervlakte van 150.718 km² en verschillende landschappen van alpen en gletsjers tot fjorden.

Christchurch

Wij begonnen onze reis door Nieuw-Zeeland in de grootste stad van het zuidereiland, Christchurch. In 2010 en 2011 werd Christchurch meerdere keren getroffen door aardbevingen waardoor de stad grotendeels verwoest is. Onze eerste nacht zaten wij aan de verwoeste kant van de stad en wij vonden het een grote bouwput waar veel half ingestorte gebouwen staan die nog steeds niet weer opgebouwd zijn. Een voorbeeld hiervan is de Kathedraal die verwoest is en nog steeds in de steigers staat en niet gerestaureerd is. Ook onze laatste nacht in Nieuw-Zeeland hebben wij in Christchurch doorgebracht maar dit keer aan de andere kant van de stad waar de aardbevingen amper vernielingen hebben aangebracht. Het verschil was dan ook erg groot in vergelijking met onze eerste nacht.

Camper

Bij het vliegveld van Christchurch konden we onze camper van Mighty ophalen. Van te voren hadden we al onze gegevens al ingevuld en toch moesten we meer dan een uur wachten voor we onze camper kregen. We hadden een 2-peroons camper gehuurd en het was een grote bus, compleet met keuken, douche, wc  en grill. Het nadeel aan een 2-persoons camper is dat de zit/eethoek ook je bed is en je deze elke dag moet ombouwen, wij hebben dit niet gedaan omdat we ook prima buiten konden zitten.

Onze camper

Onze camper/bus voor 3,5 week

Kaikoura

Kaikoura ligt 180 km ten noorden van Christchurch en is vooral bekend om het walvissen en dolfijnen spotten. En leuke plek om te bezoeken is Point Kean waar een grote zeehonden en zeeleeuwen kolonie leeft. Je komt ze al tegen op de parkeerplaats en wanneer je over de rotsen loopt ontdek je er steeds meer. Let wel op dat je afstand houdt en de dieren niet in het nauw drijft, het blijven toch wilde zeeleeuwen in hun natuurlijke omgeving.

Marlborough Sounds

Na een nacht in Kaikoura zijn we doorgereden naar Picton van waar de ferry naar het noordereiland vaart. Wij zijn onze weg via de Queen Charlotte Drive vervolgd langs de prachtige Marlborough Sounds, een fjordlandschap met vele eilandjes. De Marlborough Sounds regio heeft met 23.000 ha het grootste wijngebied met Sauvignon Blanc van Nieuw-Zeeland.  De Queen Charlotte Drive was een smalle en bochtige weg waar wij met onze camper van 7,2m lang maar net overheen konden maar de uitzichten maakten alles goed, wat een prachtige natuur heeft dit gebied.

Canaan Downs

Op meer dan 150 plekken in Nieuw-Zeeland zijn de films van The Lord of the Rings opgenomen en Canaan Downs is hier één van. De weg er naartoe was al een hele belevenis, een 14 km lange smalle en bochtige grindweg. Van Lord of the Rings zie je bijna niets meer terug en het was eigenlijk een groot veld omringd door bos. Aan het einde van de weg was een wandelroute naar Harwoods Hole, een diepe spleet van 183 m recht naar beneden. De wandelroute er heen was al klim en klauter werk over rotsen en eenmaal bij de spleet aangekomen was het nog erger. Er lagen wat rotsen waar je overheen kon klimmen maar er tussen zaten al diepe spleten en we zijn niet helemaal naar de rand gegaan. Onderweg kwamen we een afslag tegen naar Gorge Creek Lookout wat je kon bereiken met ook het nodige klauterwerk. Bovenaan gekomen lagen ook hier veel stenen en rotsen die niet allemaal vast lagen maar het prachtige uitzicht maakte dit weer goed.

Abel Tasman National Park

In het noorden van het Zuidereiland vind je Abel Tasman National Park het kleinste National Park van Nieuw-Zeeland  met 22.550 ha aan stranden en rotspartijen. Omdat het park voornamelijk uit stranden bestaat is het grootste gedeelte niet met de auto te bereiken en het beste vervoer is de zee-taxi. Deze brengt je naar verschillende plekken vanwaar je terug of rond kunt wandelen. Kajakken en wandelen  zijn de meeste voorkomende activiteiten en vooral de Coastal Track is een geliefde wandeling van meerdere dagen waarbij je overnacht in hutjes in de bossen of aan het strand. Wij hebben overnacht in Kaiteriteri op een camping aan de zee en hebben genoten van het mooie uitzicht vanaf Kaka-Pah-Point en vanaf het strand. Wij wilden graag een deel van de Coastal Track wandelen maar omdat de route grotendeels langs de kust liep hebben we dit niet gedaan. Onze laatste 2 weken in Australië hebben we ook langs de kust doorgebracht en dit hadden we wel even gezien.

Het noorden van het zuidereiland heeft een mooie natuur met het fjordengebied van de Marlborough Sounds en de prachtige uitzichten in Abel Tasman National Park. We begonnen in een vervallen Christchurch waar we gelukkig na 1 dag weg konden. Het viel ons gelijk op dat de natuur erg variërend is en dat geen dag hetzelfde is.  Wij vonden Canaan Downs een erg mooi gebied met een uitdagende wandeling wat het zeker leuk maakte. Mensen met hoogtevrees zullen alleen niet alle onderdelen van de route evenveel waarderen omdat je over wiebelende rotsen moet klimmen met diepe afgronden en spleten. In Abel Tasman heerst een erg ontspannen sfeer en we zagen vooral mensen die van het mooie weer genieten, wat overigens voor ons een van de laatste dagen met mooi weer was.

3 Comments

1. Corry

Wat een prachtige ervaring. Mooi om een klein beetje mee te reizen.

2. Marcella

Prachtige foto’s! En wat zijn jullie met een toffe bus op pad gegaan. Inderdaad prima om buiten te zijn, maar was dat ‘s avonds niet fris?

1. Yolanda (Post author)

Hier was het nog goed weer en konden we prima buiten zitten. Later werd het inderdaad wel kouder maar met een lekker warm vest was het (zolang het droog was) goed te doen.