Oceanië, de reis begint met een goede voorbereiding

Januari is een maand waarin veel mensen hun zomervakantie plannen en boeken. Een goed moment om even vooruit te blikken naar onze volgende reis. Een reis welke al erg lang op ons lijstje staat en over 3 week is het eindelijk zo ver, we gaan naar Oceanië! Op en gegeven moment kom je in je leven op het punt waarop je denkt wat wil ik nog zien van de wereld? Er kwamen wat landen in ons op waar onze voorkeur echt naar uit gaat en welke we gezien moeten hebben. Een van de landen was Canada en in 2013 hebben wij in de Rocky Mountains en West Canada gereisd. Lees alles over onze avonturen in Canada. Een ander werelddeel wat wij heel graag willen zien is Oceanië en hier vliegen wij na enige voorbereiding eindelijk naar toe op 25 januari.

Voordat we deze reis kunnen maken moeten we toch gaan sparen en sinds onze terugkomst uit Canada hebben we elke maand een bepaald bedrag opzij gezet. We hadden onszelf een doel gesteld en wanneer we dat bedrag bereikt hadden mochten we gaan boeken. Afgelopen voorjaar was het dan eindelijk zover ons doel was bereikt dus we konden beginnen met boeken. De voorbereiding is natuurlijk al veel eerder begonnen en de reisboeken lagen al lang in huis. Ook de route stond in grote lijnen al op papier wat willen we sowieso bezoeken met de gedachte dat we maar een keer die kant op vliegen. In de planning zaten 6 weken maar we waren er al snel achter dat dit veel te weinig is en het worden uiteindelijk 9 weken waarin we volop gaan genieten van al het moois ‘Down Under’.

Route

De uitgestippelde route van Australië naar Nieuw-Zeeland naar Fiji

Australië

AustralieWanneer je aan Australië denkt dan denk je aan de grote steden Sydney en Melbourne maar ook aan het Great Barrier Reef. Allemaal plekken die ook bij ons opkwamen en wij starten onze reis dan ook in de stad Melbourne. Een van de plekken die wij hier zeker gaan bekijken is St. Kilda een waar elke avond pinguïns aan land komen. In Melbourne huren wij een auto om via de Great Ocean Road naar Kangaroo Island te rijden. Over de Great Ocean Road hebben we zoveel positieve dingen gehoord dat dit zeker niet kan ontbreken tijdens ons avontuur. Van Kangaroo Island rijden we naar Adelaide waar we onze auto inleveren en op het vliegtuig springen om een aantal dagen te genieten van het mooie Sydney om vervolgens door te vliegen naar Cairns. Een kleine 100 km boven Cairns ligt het Daintree Rainforest waarvan we zoveel mooie foto’s hebben gezien en met onze nieuwe huurauto rijden we dan ook een stukje noordwaarts om dit te bekijken. Na al dit gereis op het land vinden wij het tijd om de onderwaterwereld te bekijken. Wij als duikers kunnen dit niet voorbij laten gaan en we willen het liefst onze PADI advanced cursus voltooien. We eindigen ons Australië avontuur met een route van 1.700 km langs de oostkust naar Brisbane. Wat wij tijdens deze week sowieso gaan bezoeken is Fraser Island een zandeiland van 1.840 km². We komen in Brisbane aan op Chinese nieuwjaar wat volgens internet erg groot gevierd wordt. We zijn erg benieuwd hoe het ons bevalt met een huurauto en overnachten in hotels.

Nieuw-Zeeland

Nieuw-ZeelandNa 4 weken door Australië gereisd te hebben vliegen we naar Nieuw-Zeeland en wel naar Christchurch. Hier kunnen we de volgende dag onze camper ophalen en gaan we in ruim 3 week het Zuidereiland rond rijden. We gaan de grootste en mooiste hotspots bekijken en bezoeken. We weten nog niet precies hoe we gaan rijden en waar we overnachten dat is het voordeel van een camper. We rijden in ieder geval langs Abel Tasman NP, Pancake Rocks, Frans Jozef Glacier, Milford en Doubtfull Sound, Dunedin en Kaikoura. Verder laten we ons verrassen door de schoonheid van het eiland we hebben zoveel prachtige verhalen en foto’s gezien.

Fiji

FijiNa de vol geplande 8 reisweken willen we nog even in stijl bijkomen van de vele indrukken en waar kan je dit beter doen dan op bounty eiland Fiji. Hier verblijven we onze laatste 5 dagen om helemaal bij te komen om zo toch met een fijn uitgerust vakantiegevoel thuis te komen. We hebben een resort geboekt aan het strand waar me mogelijk ook nog een duik gaan maken. Iets voor latere zorg en iets waar we ons zeker niet druk om gaan maken.

Praktische zaken

Het plannen van een verre lange reis is al voorpret en je waant je al helemaal daar maar er moet meer gebeuren. Met alleen het boeken van tickets, vervoer en hotels ben je er nog niet. Wat dacht je van een goede reis- en annuleringsverzekering. De meeste annuleringsverzekering dekken tot een max van € 3500,- per persoon iets waar veel mensen niet genoeg aan hebben. Nou is dit op te hogen maar daar betaal je veel premie voor. Na veel zoek werk hebben wij toch een doorlopende reisverzekering met een module voor de annuleringsverzekering gevonden bij FBTO Reis die een dekking geeft tot € 14.000,- per jaar per polis dit komt meer in de richting.

Naast een goed dekkende verzekering heb je voor het reizen naar Australië een visum nodig. Aangezien wij alleen als toeristen naar het land komen hebben wij voldoende aan een eVisitor. Dit is een elektronisch visum waardoor je geen stempel meer krijgt in je paspoort en je dit simpel via internet aan kan vragen. Binnen enkele minuten hadden we een bevestiging en is ons visum goedgekeurd. Als laatste is het van belang om te weten of je vaccinaties nodig hebt en dit is het niet geval voor een bezoek aan Australië, Nieuw-Zeeland of Fiji. (tenzij je reeds door risico landen hebt gereisd)

Wij zijn bijna klaar voor onze reis. De tickets, het vervoer en de visums zijn geregeld. In Australië overnachten we in hotels en deze zijn bijna allemaal geboekt. We moeten nog 1 week aan overnachtingen boeken en wel tijdens onze rit van Cairns naar Brisbane. Dit is nog even afhankelijk van het duiken en of we onze advanced cursus gaan doen. Wanneer dit het geval is dan zijn we 3 dagen en 2 nachten op een boot op het Great Barrier Reef ook een erg leuke ervaring lijkt mij. We willen dit zoveel mogelijk nog beslissen en boeken voordat we weg gaan en anders kan het altijd nog onderweg met de gok dat niet alles vol zit. Wij hebben er in ieder geval erg veel zin in.

Wil jij weten wat we allemaal beleven en waar we zijn schrijf je dan in op mijn blog. We proberen zoveel mogelijk jullie op de hoogte te houden zodat jullie mee kunnen genieten van ons avontuur. Je kunt ons ook volgen op twitter: @YoTravelsnl of op instagram: @yotravels.

Down under

Praktische zaken van het reisbureau

1 Comment

1. Marcella

Wat gaaf, jullie geweldige avontuur begint nu bijna! Wat moet dat een onwijs toffe reis worden! Wel jammer trouwens, dat je geen stempel krijgt van Australië. Dat vind ik stiekem toch altijd wel leuk. Gelukkig krijg je er in Nieuw-Zeeland wel gewoon eentje. Zo te lezen pik je de absolute hoogtepunten van Nieuw-Zeeland er wel uit. Alvast veel plezier gewenst, uiteraard blijf ik jullie avonturen volgen!