Rovaniemi, Finland

Tijdens onze rondreis door Scandinavië maken we een klein uitstapje naar Finland. In het Finse Lapin Maakunta ligt de stad Rovaniemi. Deze stad ligt op de poolcirkel en is de woonplaats van de kerstman. De stad heeft een oppervlakte van 8000 km² en telt ruim 60.000 inwoners. Finland ligt in een andere tijdzone dan Nederland waardoor het er een uur later is. Naast al het natuurschoon in Zweden is dit de enige stad die wij tijdens onze vakantie bezoeken.

Arctic Circle

66°33′45.9″ ten noorden van de evenaar is de poolcirkel te vinden. Deze zogenoemde Arctic Circle loopt dwars door Rovaniemi. Zo kun je onder andere in Santa Village de poolcirkel oversteken. Op het centrale plein is de dikke witte lijn te vinden. Op veel meer plekken in Lapland kun je de Arctic Circle oversteken. Deze wordt bijna overal wel aangeduid met borden of palen. Wij staken de lijn over met 14ºC, wat toch een gek idee is.

Noorderlicht

Vanaf september tot mei is er een mogelijkheid om het poollicht te aanschouwen. Het poollicht is zowel in de buurt van de noordpool (Aurora Borealis) als bij de zuidpool (Aurora Australis) te zien. Het licht wordt veroorzaakt door elektrisch geladen deeltjes die met verhoogde snelheid de atmosfeer binnen dringen en in botsing komen met zuurstofatomen en stikstofmoleculen. De beste omstandigheden om het noorderlicht te zien is wanneer het donker is en er overdag genoeg zonlicht geweest is. Het hoeft niet koud te zijn want temperatuur heeft geen invloed op de werking in de lucht.

Aangezien wij ons in Rovaniemi op de poolcirkel bevinden gaan ook wij op zoek naar het noorderlicht. Omdat het nooit zeker is wanneer en of het poollicht zich laat zien nemen we de gok. Met een beker warme thee stappen we in de auto en rijden naar een meer. Hier hebben we mooi uitzicht en er is geen lichtvervuiling. Na 2 uur gewacht te hebben vinden we het wel mooi geweest en besluiten we weg te gaan. Onderweg worden we dan toch nog verrast door een felgroene golf van licht aan de donkere hemel. Wat een prachtig gezicht! We rijden op een donkere 80 km weg dus stoppen kunnen we helaas niet. Toch zijn we super blij dat we dit geweldige fenomeen hebben mogen zien. Het duurde nog geen minuut en was ook zo weer verdwenen.

Hiidenkirnut

Op zo’n 15 minuten rijden vanaf Rovaniemi is Hiidenkirnut te vinden. In dit stukje bos zijn, in de rotsachtige hellingen van Sukulanrakka, 14 diepe kuilen te vinden. Vroeger geloofde men dat de duivel diep in deze mysterieuze kuilen leefde. Ze worden daarom ook wel de Devil’s Churns genoemd. Deze 14 kuilen zijn 10.000 jaar geleden ontstaan. Snel stromend smeltwater heeft de rotsen weg geslagen en de zogenoemde potholes zijn ontstaan. De kuilen variëren in grote en diepte. De grootste kuil heeft een diameter van 8 meter en een diepte van 15 meter. Ooit kon je in deze kuilen afdalen. Omdat het stukje natuur slecht onderhouden is ligt de metalen trap ondertussen op de bodem van de kuil.

Ooit kon je in de kuil afdalen

Arctic Circle Hiking Area

Een goede plek om te wandelen nabij Rovaniemi is bij de Arctic Circle Hiking Area. Er zijn verscheidene wandelroutes variërend van een paar honderd meter t/m 12 km. Wij beginnen ‘s ochtends aan een wandeling bij de Vikaköngäs rivier. Hier lopen wij een route van 4 km, de Vaattunkivaara Nature Trail. De wandeltocht start bij de hangbrug Ystävyyden Silta en we steken de Vikaköngäs over. Op de top van de Vaattunkivaara Hill staat een uitkijktoren met een weids uitzicht op de prachtige natuur.

Na dit eenvoudige rondje rijden we door naar Vaattunkiköngäs. We besluiten de Suoluontopolku Mire Trail te lopen. De route zelf is 7 km maar begint niet bij de parkeerplaats. We moeten eerst een kilometer lopen naar de Karhukumpu hut. Zoals de naam al aangeeft loopt deze route grotendeels door het moeras. Ook in Finland hebben ze vele smalle planken onderweg. Hier zijn ze overduidelijk aan vervanging toe. Gelukkig zijn ze hier al druk mee bezig en worden we volop gewaarschuwd. We klimmen weer in een uitkijktoren met een prachtig uitzicht over het moeras. Halverwege komen we bij de Säynäjäoja hut waar zelfs een wc’tje staat. Deze route is zoveel leuker dan bij Vikaköngäs. In de 10 km verandert de natuur constant. Hier houden wij van!

De stad Rovaniemi is niet erg bijzonder. Het is wel leuk dat je de poolcirkel over kunt steken. Het gaafste aan ons bezoek in Finland vinden wij toch wel het noorderlicht. De kans is erg klein dat je dit ziet en wij hadden het geluk. De natuur verschilt heel erg van Zweden. Waar wij in Zweden erg enthousiast zijn valt dat in dit stukje van Finland toch wat tegen. Het bezoek aan Hiidenkirnut was een kleine teleurstelling. De bezienswaardigheid is niet goed onderhouden en de trappen zijn toch echt wel aan vervanging toe. Bij Vaattunkiköngäs waren we wel blij verrast. Je merkt dat het hier ook een stukje toeristischer en dus drukker is. We overnachten bij Motelli Rovaniemi, een goed betaalbare plek en centraal gelegen. Ik denk dat wij zeker nog eens terug gaan naar Finland om meer van dit land te ontdekken. Drie dagen is toch wel erg kort.